Banners zijn onmisbaar tijdens de promotie van uw bedrijf, product of website, er zijn dan ook talloze soorten banners in omloop. Naast JPG en Flash banners zijn er ook HTML banners. Html banners hebben, net zoals iedere soort banners zijn eigen voor- en nadelen. Hieronder gaan we dieper in op wat html banners zijn en wat het voordeel ervan is ten opzichte van de veel gebruikte jpg banner.
Ten grondslag aan de HTML banner ligt de broncode HTML. HTML is de code die tengrondslag ligt aan vrijwel iedere website. Het zorgt voor de posities van teksten, afbeeldingen en links. HTML kan worden weergegeven met een browser. HTML kan uitgebreid worden met allerlei technieken om de pagina functioneler te maken, zoals CSS, Java Script en flash. HTML wordt ook veel gebruikt bij het maken van banners.
HTML banners zijn banners die niet opgebouwd zijn uit één afbeelding, maar uit codering. In essentie zijn de banners dus niets meer dan een lange code die verschillende teksten en afbeeldingen samenvoegen. Het effect van de banners is echter hetzelfde, ze voegen de teksten en afbeeldingen samen tot een mooi geheel. Het klinkt misschien wat omslachtig om de banners te coderen als het effect uiteindelijk toch vergelijkbaar is, maar er is een groot voordeel aan het gebruiken van een HTMLbanner.
Het gebruik van HTML banners heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van de flash banner. De HTML banner wordt namelijk door alle advertentie netwerken geaccepteerd, waardoor deze erg breed inzetbaar is. Ook is de HTML banner geschikt om weer te geven op tablets en mobiele telefoons en kunnen daarbij erg brede animaties bevatten. Hiermee steken zij sterk af tegen Flash en Gif banners! Enkele voorbeelden van websites die html banners gebruiken zijn bijvoorbeeld gokkasten.info en kerstpakketten idee.